mandag 10. september 2012

Kurs, kaker og kaffe

På torsdag skal Kristin og jeg på kurs i litteraturformidling. Det trenger vi! Litteraturformidling er jo å klare å gjøre en bok fristende, slik at du har lyst å låne den med hjem! Vi jobber så mye med informasjonskompetanse, hjemmeside, bestilinger til lærere og ymse saker at noen ganger blir skjønnlitteraturen litt sist i køen. Dette plager oss, men døgnet får jo ikke flere timer av den grunn. Men nå ser vi lyset i enden av tunnelen, for nå skal vi på kurs og bli innmari gode på å lire av oss fristende linjer om alle bøker vi har lest. Lånere tenker jo ofte at vi på biblioteket har lest alle bøkene i hylla, så når en låner en gang i blant kommer med en bok vi FAKTISK har lest så gjelder det jo å gjøre den spennende på et blunk. Vi har vel maks 20 sekunder på å presentere boken på en fristende måte før låneren har bestemt seg for om den blir med hjem eller ikke.

 Jeg gleder meg  veldig til kurset, selv om jeg også gruer meg litt. Kanskje det er gruppearbeid! Jeg må sikkert presentere bøker foran flinke bibliotekarer som kanskje synes jeg er ræva på å friste.... "er dette jobben hennes" tenker de kanskje da..."Stakkars elever, dette var blodfattige greier", men etter kurset, da kan jeg presentere en hvilen som helst bok bedre enn et reklamebyrå. Det er i hvertfall planen!
Her er utdrag fra programmet, så vi ser ut til å være i gode hender¨. Bakevarer hever ethvert kurs, det er greit å huske på om du skal arrangere kurs noen gang. Da blir man så glad og mett i magen. Magerumling på kurs er ikke noe særlig....


Så til litt hverdagsglede! Vi har fått matchende kaffekopper av grei elev. Det er noen elever man blir litt ekstra kjent med og som du vet du kommer til å huske for alltid, og "vår" Helen er en slik elev. Etter sommerferien dukket hun opp med kaffekopper og sjokolade til oss. I hjerteposer! Vi smeltet jo totalt. Her blir det ikke mye purringer! Takk, Helen!

















-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar