torsdag 30. august 2012

Opp fra skolebokhavet og ut i klassrommene

Så var det skjønnlitteraturen da.... det er vel ingen hemmelighet at Rysjedame#1 er midt i tidsklemma og leser latterlig mye mindre enn hva en ekte bibliotekar burde gjøre. I ferien rakk jeg faktisk å lese hele to bøker mellom Lilleputthammer, Legoland og badeland. Jeg bruker mer tid på å smøre inn familien med solkrem enn jeg gjør på å lese i slike såkalte ferier. Jeg har et noe anstrengt forhold til solstråler, så mine barn er nok hakket mer opptatt av skadelige stråler enn sine jevnaldrende. Joda, jeg vet at man ikke skal overføre sine fobier til barna. Lettere sagt enn gjort. Uansett leste jeg oppfølgeren til Matched (Condie, 2011a) og den var som forventet full av vanskelig kjærlighet, opprør mot autoriteter, kronglete stier, oppbygging av moral og lignende effekter som bruker å slå an hos ungdommen. Absolutt en bokserie jeg vil anbefale til de som liker Dødslekene (Collins, 2011) og er på jakt etter mer lesestoff.














Som om ikke det var nok har jeg også kastet meg over Uglies (Westerfeld, 2012a) Her har vi også en handling lagt til fremtiden i et samfunn som er bygget opp over restene av vårt eget som har gått ad undas. Samfunnet har bestemt at dersom alle ser like vakre ut vil det bli slutt på urettferdighet og forskjeller. Når man tipper 16 år blir man derfor operert til en skjønnhet og flyttet over i peningbyen. I starten var den ikke særlig å skrive hjem om, men etterhvert ble det riktig så spennende og gjett hva som fenget: kjærlighet, opprør mot autoriteter, kronglete stier og oppbygging av moral! Det er mange prareller til både Dødslekene og Matched, men alikevel spennende lesning. Jeg har nå tatt med oppfølgeren Pretties (Westerfeld, 2012b)hjem til nattbordet og der blir den sikkert værende en god stund. Sånn er det jo praktisk å ha et eget bibliotek hvor man kan sette lånetiden selv. Jeg anbefaler alle i tidsklemma å jobbe i bibliotek. Vi bruker forresten å være veldig greie med lånetid til elevene våre også, det viktigste er jo faktisk at boka blir lest ut.

Vi har alle bøkene på både norsk og engelsk:o)


Rysjedamene har nå stuet vekk alle skolebøkene og startet ambulerende virksomhet med presentasjoner av wikien vår og Zotero i klasserommene. Det er en god følelse å kunne komme med hjelpemidler som gjør hverdagen til hektiske elever litt enklere, selv om noen har et noe sløraktig blikk når temaet dreier seg om kildelister. Zotero pleier imidlertid å åpne blikket ganske fort:o)

Alle bilder er hentet fra Amazon.co.uk, for derfra kan man faktisk legge bokposter rett i Zotero og ha null arbeid med kilder. Say no more.

Collins, S. (2011). Dødslekene (2. utg.). Oslo: Gyldendal.
Condie, A. (2011a). Matched. Puffin.
Condie, A. (2011b). Crossed. Puffin.
Westerfeld, S. (2012b). Pretties. Simon & Schuster Childrens Books.
Westerfeld, S. (2012a). Uglies. Simon & Schuster Childrens Books.

-Anne Brit-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar