fredag 27. april 2012

Rysjedamene, Bibsys og Zotero. Kan det fikses, klart det kan?

Som dere kanskje vet er vi Rysjedamer mer enn gjennomsnitt opptatt av å lære våre elever enkle metoder for å sette opp referanser og kildelister og bruker derfor det geniale gratisprogrammet Zotero. Zotero kan enkelt hente inn nettsider og bokinformasjon så man slipper å føre opp kilder selv. Vi viser elevene våre Bibsys som er bokkatalogen til universitetene og høgskolen og der har det kun vært å trykke på et ikon for å lagre alle opplysninger om en bok i Zotero.


Men, det var i den gamle utgaven av Bibsys.... I den fancy nye var hele Zoteroikonet borte vekk.



 Slikt blir det surmuling av.  Mindre brukervennlighet kan vi ikke ha noe av. Bibisys mente at dette var noe de ikke kunne gjøre noe med, og hva vet jeg? Jeg har ikke greie på programmering av denslags. Jeg er bare en lykkelig bruker. Gi opp lett kan vi likevel ikke gjøre,  så da har jeg kastet ballen videre til Zotero og det ser ut til at de vil forsøke å hjelpe oss. Det hadde vært fantastiske bra! Så i mellomtiden får alle Zotero-entusiaster bruke den gamle Bibsysbasen og krysse fingre for at de gjør så godt de kan, så raskt de kan.
Her er linken til Zoteroforumet hvor jeg har stotret frem problemstillingen så godt jeg kan og vært så hyggelig som jeg makter. Det lønner seg vel å være grei om man skal få hjelp? Sant å si skjønner jeg ikke stort av det tekniske pratet de serverer, men om sluttresultatet blir Zotero-ikon er det absolutt verdt å avdekke manglende teknisk innsikt:o)

-Anne Brit-

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Masse respekt til Zotero for at de vil hjelpe dere! Men ansvaret her må ligge hos BIBSYS - hadde de ønsket å støtte Zotero ville det ikke være noe problem for dem å sørge for at de gjorde det. Det må være et spørsmål om vilje, ikke evne.

    At Ask2 ikke kan vise en enkelt referanse (permalenke) slik det var mulig i Ask er bare for dumt...

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner veldig lite av slike koblinger og programeringer, men om du sier det så har du sikkert rett. Bibsys svarte at de ikke hadde tid til å prioritere dette, så da er det jo ikke stort å få gjort:o( Men takk og lov for Zotero:o)

    SvarSlett